Allt började med en idé och en sedan tidigare mycket stark passion för att stötta utsatta barn och ungdomar. Under en föreläsning i Almedalen inom kort berättar Richard Mårtensson Adin hur tanken på att anpassa den rättssäkra RUM-metodiken till skolans värld kom till, och hur den kan bidra till ökad trygghet för barn och unga.
– Jag kommer att prata mycket om behovet av att utreda misstänkta kränkningar och trakasserier i skolan, men att det verkligen måste ske på ett rättssäkert och hjälpsamt sätt. Idag ser vi ju att väldigt många barn i skolan är utsatta för kränkningar och att de har dåliga möjligheter att få det prövat i sak, även om lagstiftningen ställer väldigt tydliga krav på att det måste göras. Det beror ju ofta på att skolor varken har egna resurser, tillräcklig kompetens eller kanske ens tid att göra det här på ett korrekt sätt.
– Samtidigt så har ju också skolan ett ansvar för både den person som blir utsatt för kränkningar, och även för den som utsätter andra. Och då skolan har ett uppdrag att bidra till att barn växer upp i ett demokratiskt samhälle, så finns det ett extra stort behov av att vi stoppar den här typen av kränkningar på ett så tidigt stadium som möjligt.
Länk: Här kan du anmäla dig till föreläsningen med Richard Mårtensson Adin i Almedalen, torsdagen den 27 juni kl 13.00.
Grundtanken: Hjälp till självhjälp
Grundtanken med att utreda misstänkta kränkningar, trakasserier och diskriminering i skolmiljö är att skolorna ska kunna genomföra utredningarna själva. Det handlar till största delen om hjälp till självhjälp, med en metodik som inte finns ute på skolorna idag, men som nu görs tillgänglig för alla genom Human&Heart.
– Vi vill att skolorna ska få möjlighet att klara av att genomföra de allra flesta utredningarna på egen hand via den här metodiken. Vi vill att varenda skola i Sverige ska kunna ha möjlighet att använda den här metoden.
Richard Mårtensson Adin har tagit fram metodiken tillsammans med advokat Cecilia Malm och de håller just nu på och skriver en bok om den som ges ut under året. I höst anordnas dessutom utbildningar i metodiken för rektorer, skolors huvudmän, pedagoger eller annan personal. De som har genomgått utbildningen kan då bli licensierade utredare enligt metodiken.
– Ja det är kanske så att omkring 90 procent av utredningarna bör göras av skolorna själva, men att de måste göras på rätt sätt utifrån de lagar som gäller och med rätt kompetens. I praktiken blir det också resursbesparande då skolorna nu får verktyg att göra rätt från början och samtidigt följer de lagstiftningar som gäller.
Metodiken ”RUM för skola” är en anpassning av den metodik för arbetslivet – Rättssäker UtredningsMetodik för arbetslivet – som används i samtliga typer av utredningar som Human&Heart genomför. Utredningsmetodiken är publicerad i Myndigheten för arbetsmiljökunskaps riktlinje, som beskriver hur organisationer bör utreda svåra arbetsmiljöproblem som exempelvis kränkningar. Dessutom har metodiken tagit över i Sverige som den rättssäkra metodik som används allt oftare i en mängd organisationer.
"Stort fokus på hjälpsamhet"
Med en anpassning av ”RUM” till skolans värld – till den lagstiftning som gäller där och med tanke på att de inblandade är barn och ungdomar – så har metoden tagits fram som ett verktyg som ska bidra till minskade problem med mobbning och utanförskap i skolan.
– Jag är både pappa, bonuspappa och vill att alla barn och ungdomar ska få rätt förutsättningar från början. Det måste säkerställas att de barn som blir utsatta för mobbning och kränkningar faktiskt får en möjlighet till upprättelse och att det blir ett stopp för de beteenden som inte är önskvärda.
– Det handlar också om att skapa en miljö där barn och ungdomar är trygga tillsammans med vuxna. Det händer att elever blir utsatta för kränkningar i skolan även av vuxna och det händer även att skolpersonal pekas ut felaktigt. Därför är rättssäkerheten otroligt viktig! Och även om utredningen i högsta grad är legal så har den ett stort fokus på hjälpsamhet!
Hur menar du med fokus på hjälpsamhet?
– Jo genom att hantera utredningar på rätt sätt så kan det skapa förutsättningar för rätt typ av interventioner så den här typen av beteenden och ageranden försvinner och där vi får en miljö där inga barn och ungdomar behöver känna sig ensamma i skolan. Inga barn ska behöva gå till skolan på morgonen med en känsla av oro i magen och rädsla över vad som ska kunna hända. Det här är en pusselbit för att få en bättre skola och ett bättre samhälle.
I samband med föreläsningen i Almedalen medverkar även en diskussionspanel. Den består av Caroline Bergh, ordförande för Sveriges Skolkuratorers Förening, Maria Näslund, verksamhetschef för den ideella barnrättsorganisationen ”Treskablinoll”, Tommy Iseskog, expert inom arbetsrätt och författare till 300 böcker, och Cecilia Tofftén, rektor på Södervärnsskolan i Visby.
Länk: Här kan du se hela Human&Hearts seminarieprogram under Almedalsveckan och anmäla dig till de olika seminarierna. Seminarierna anordnas den 26 och 27 juni.
/NIKLAS LINDH, REPORTER