Mängder av barn och ungdomar utsätts för kränkningar och trakasserier varenda dag i förskolor, grundskolor och gymnasier. Samtidigt är lagens krav tydliga. Kränkningar och trakasserier är helt oacceptabelt i skolmiljö!
Inom skolan kämpar personal ofta med knappa resurser för att försöka utreda misstänkta kränkningar och trakasserier. Men naturligtvis ligger fokuset på pedagogiken, på lärandet och att få varje elev att växa utifrån just sina unika förutsättningar.
– Att då förväntas ha den specialistkunskap som krävs för att genomföra utredningar på ett rättssäkert sätt, utifrån lagens krav, är inte lätt att leva upp till. Men lagens krav är tydliga, säger Richard Mårtensson, delägare i Human&heart, som tillsammans med advokat Cecilia Malm har skapat den rättssäkra utredningsmetodik som används i Human&hearts samtliga utredningar av misstänkt kränkande särbehandling, trakasserier och korruption.
För fakta om den rättssäkra utredningsmetodiken, se längst ner i den här artikeln.
Bättre skolmiljö och mer tid till undervisningen
För att underlätta för den svenska skolan har Human&heart tagit fram ”RUM för skola”. RUM är sedan tidigare en licensierad utredningsmetodik för arbetslivet som fokuserar just på rättssäkerhet för samtliga inblandade parter – helt utifrån vad lagen säger.
Med RUM för skola kan lagens många krav på den svenska skolan tillgodoses när det gäller hur utredningar av misstänkta kränkningar och trakasserier ska gå till. Barn och unga kan få en tryggare skolmiljö, samtidigt som skolpersonal, rektorer och huvudmän kan spara både tid och resurser. Dessutom kan skolans och huvudmannens varumärke stärkas, och både locka fler elever framöver och få lättare att rekrytera personal.
– Det här är en möjlighet för våra skolor att fungera bättre. Skollagen och Diskrimineringslagens stränga krav efterlevs, resurser kan användas mer effektivt, personal får möjlighet till en bättre arbetsmiljö – och så det viktigaste av allt – eleverna, och deras rättighet till trygghet. Då blir det också lättare att lära, för livet, säger Richard Mårtensson, och fortsätter:
– Inget barn ska behöva vara ensam eller utan kompisar. Jag har aldrig tidigare känt sådan motivation för att försöka bidra till att göra något bättre. Ingenting är viktigare än barns trygghet för mig.
Då anordnas utbildningar i RUM för skola
Human&heart har redan anordnat utbildningar i den utredningsmetodik som är anpassad för skolmiljö. Nu är det möjligt för huvudmän för skolor, rektorer och annan skolpersonal från hela landet att utbilda sig för att få kunskap och licens att kunna genomföra utredningar i skolmiljö helt enligt lagens krav.
Utbildningen består av två delar – den ena anordnas i början av sommaren, efter skolavslutningen men före midsommar. Den andra delen anordnas i augusti före skolstart. Kunskaperna kan därmed användas i praktiken redan från det nya skolårets start i augusti i år.
Här kan du anmäla dig, och här hittar du också mer information om utbildningen. (Länk)
Under hösten släpps fler utbildningstillfällen i RUM för skola.
Läs mer: (med direktlänkar)
– Därför behövs RUM för skolmiljö
– Fakta om mobbning och trakasserier i skolmiljö
– Det här leder mobbning och kränkningar till
– Det säger lagen om kränkningar/trakasserier/diskriminering i skolan
– Så kan en satsning på RUM för skola spara pengar
– Så kan du utbilda dig i RUM för skola
Fakta om vår metod
Metodiken kallas för RUM, vilket står för Rättssäker Utredningsmetodik. Den har använts under flera år och tar nu över alltmer som den trovärdiga utredningsmetodiken som helt och hållet är anpassad till svensk lagstiftning. Hundratals personer har genomgått de licensierade utbildningarna i metodiken för att därefter kunna genomföra rättssäkra utredningar i sina organisationer. Metodiken finns också publicerad i Myndigheten för arbetsmiljökunskaps riktlinjer för hantering av sociala hälsorisker, som exempelvis mobbning och kränkande särbehandling.
Bildtext: Richard Mårtensson och Cecilia Malm har tagit fram den rättssäkra utredningsmetodiken "RUM" som är speciellt anpassad till den svenska skolan.