När man besöker Hooks Herrgård så inser man att man befinner sig vid en av Smålands många framsidor. Miljön är fantastisk, naturskön, klassisk och idyllisk invid Hokasjön. Det här är en aktör, som lockar mängder av besökare, både privatpersoner och konferensgäster.
En så här populär aktör kräver också en ansenlig personalstyrka. 150 personer är idag anställda på Hooks Herrgård.
I våras blev ledningen för verksamheten överöst av förslag på visselblåsartjänster från olika leverantörer. Det berättar Kajsa Albinsson, HR-ansvarig på herrgården:
– Vi blev överösta av företag som ville leverera visselblåsartjänster, eftersom det är ett lagkrav. Så vi la ner mycket tid på att jämföra olika erbjudanden och i slutänden så stod det mellan två leverantörer. Då tyckte vi att Human&heart stod för det bästa konceptet och erbjudandet.
Vad var det som ni fastnade för?
– Det var ett proffsigt bemötande, de gav ett intryck av att ha full koll på läget och så hade de mycket tips om hur vi kunde använda oss av systemet, färdiga upplägg med texter till hemsida och policies och sånt som inte vi behövde uppfinna själva. Det var väldigt värdefullt eftersom det här var nytt för oss och att vi inte hade så mycket tid att lägga på det här.
Snabbt och enkelt att komma igång
Från beslutet att satsa på Human&hearts visselblåsarsystem till att systemet var i full drift, så gick det väldigt snabbt. Och att komma igång var enklare än vad man kunde tro, säger Kajsa Albinsson.
– Ja i och med att det fanns så många färdiga mallar och så bra hjälp och stöd så innebar det inte så mycket jobb för oss. Det tog helt klart mindre tid än vad vi trodde från början. Helhetsleveransen blev väldigt tydlig och implementeringen blev smidig.
Det var i maj månad i år som visselblåsarsystemet sattes i drift hos Hooks Herrgård. En vanlig oro hos arbetsgivare när det gäller visselblåsarsystem är att de ibland ska användas av anställda som någon slags ”klagomålshantering”. Men det är inget som Hooks Herrgård har märkt av alls.
Hur har den första tiden med systemet varit?
– Det har gått alldeles utmärkt. Personalen har informerats om systemet, det finns tydligt med i vår interna medarbetarportal och vi har information om det på vår hemsida. Och det har inte varit något ärende alls under den här första tiden.
Satsade på ett helhetskoncept
Om det framöver dyker upp någon visselblåsning som leder till en utredning, så har Hooks Herrgård valt att Human&heart ska ta hand om det.
– Det känns ju helt rätt att en aktör som vi har ett stort förtroende för också hjälper oss med den delen när det i så fall skulle behövas.
Förutom att det finns ett lagkrav på att ha ett visselblåsarsystem, så ser Hooks Herrgård det som en viktig signal till både nuvarande och blivande arbetstagare, till gäster, övriga kunder och leverantörer, att man vill vara en seriös aktör och en attraktiv arbetsgivare.
Vilka tips och råd skulle du vilja ge till arbetsgivare som nu – för att leva upp till de skärpta lagkraven som börjar gälla i december – står inför att investera i en visselblåsartjänst?
– För oss har det varit jätteviktigt att hitta någon som kan leverera en helhetslösning. Vi var också väldigt mån om att satsa på en seriös leverantör som vet vad man pratar om. Sen har det förstås varit viktigt för oss att det ska vara en prisvärd leverantör, och alla de kriterierna har blivit uppfyllda för oss, avslutar Kajsa Albinsson.
Bildtext för bilden högst upp: Kajsa Albinsson, HR-ansvarig vid Hooks Herrgård. Foto: Hooks Herrgård