Det är något av rusningstider just nu efter Human&hearts efterfrågade visselblåsartjänst, då det fortfarande återstår många privata företag som ännu inte har säkerställt att de har en intern visselblåsartjänst på plats. Visselblåsarlagen har successivt skärpts för att omfatta alltfler arbetsplatser, och från och med den 17 december i år gäller den även privata företag med mellan 50 och 249 anställda.
– Ja det är många som nu hör av sig till oss och är oroliga om de ska hinna få ett visselblåsarsystem satt i drift till lagen börjar gälla dem. Och flera frågar också hur stora arbetsinsatser som krävs från det egna företaget för att driftsätta vårt system, säger Magnus Elg som är ansvarig för Human&hearts visselblåsarsystem ”Trust&heart”.
Lugnande besked
Det är dock lugnande svar som Magnus Elg kan ge på båda frågorna. Att implementera Human&hearts visselblåsarsystem är i praktiken gjort på någon timme. Sedan krävs det en del arbetsinsatser från företagen. Men i och med att Human&heart stöttar genom hela processen och även tillhandahåller standardlösningar och färdiga formuleringar för organisationernas egna webbsidor och interna system, så brukar det endast ta någon vecka till systemet är satt i drift.
Är det dyrt med visselblåsarsystem?
– Nej systemet kan snarare ses som en slags försäkring mot att slippa högre kostnader framöver. Vårt system är mycket prisvärt och uppskattat av våra kunder. Dessutom väljer man själv om man endast vill ha hjälp med själva systemet, eller också kan man göra det val som de flesta av våra kunder gör.
– För de flesta vill ha en helhetslösning som innebär att vi genomför trygga och rättssäkra utredningar om det skulle behöva bli aktuellt. Då hjälper vi till med allt från den första hanteringen – om det skulle komma in anmälningar – till utredningar och slutsatser. Många ser det som en trygghet att möjligheten finns, men där det självklart inte innebär några merkostnader om det inte blir några anmälningar som leder till utredningar.
Visselblåsarlagens positiva potential
Tommy Iseskog brukar beskrivas som Sveriges mest rutinerade expert inom arbetsrätt och arbetsmiljörätt, och han har skrivit nästan 300 böcker varav flera om just visselblåsarlagen och rättssäkra utredningar. Tommy Iseskog är dessutom styrelseledamot inom Human&heart. Vid ett av bolagets seminarier i Almedalen i somras, höll Tommy Iseskog ett anförande där han flera gånger pratade om vikten av att se visselblåsarlagen som något positivt.
– Ja det är viktigt att man ser den positiva potentialen som arbetsgivare och verksamhetsutövare. Att organisera visselblåsarfunktioner visar på ett bra sätt att man är angelägen om att få reda på saker som ytterst skadar verksamheten, sa Tommy Iseskog.
Här kan du se Tommy Iseskogs hela föreläsning.
Städbolaget ville ”städa upp branschen”
Det är gott om exempel på organisationer som har valt att satsa på Human&hearts visselblåsartjänst, trots att de inte omfattas av lagkravet. Städbolaget Hembry AB hade 35 anställda när de anlitade Human&hearts visselblåsarsystem.
– Vi arbetar i en bransch med många oseriösa aktörer och vi är ett av de bolag som vill ”städa upp branschen”. För oss är det viktigt att vara en seriös aktör i alla led och då var implementering av en visselblåsartjänst ett steg i rätt riktning, säger Amelie Eneroth, vd för Hembry AB.
En artikel om Hembry och deras visselblåsarval kan du läsa här.
Två år med Human&hearts system
Ett annat exempel är Målerifakta AB som satsade på Human&hearts visselblåsartjänst redan för två år sedan. De gjorde det trots att organisationen endast har drygt 50 anställda och först nu i december kommer att omfattas av lagkravet.
– Ja vi var tidigt ute, faktiskt innan det var ett lagkrav för några företag. Men jag tyckte och tycker fortfarande att det är så otroligt viktigt att man har en funktion dit människor kan vända sig om man vill lyfta upp något som man kanske inte vill ta med sin ledning. Det måste finnas en part att vända sig till utan att man ska behöva vara rädd för repressalier, berättar Charlotta Tillbom, vd för Målerifakta.
Här kan du läsa mer om hur Målerifaktas VD resonerar kring hur man kan tänka när man ska välja visselblåsarsystem.
”Här fanns det bästa konceptet”
En helt annan aktör som har satsat på Human&hearts visselblåsarsystem är klassiska Hooks Herrgård i Småland, med 150 anställda. I våras fick ledningen för verksamheten en stor mängd erbjudanden av visselblåsartjänster från olika leverantörer. Det berättar Kajsa Albinsson, HR-ansvarig på herrgården:
– Vi blev överösta av företag som ville leverera visselblåsartjänster, eftersom det är ett lagkrav. Så vi la ner mycket tid på att jämföra olika erbjudanden och i slutänden så stod det mellan två leverantörer. Då tyckte vi att Human&heart stod för det bästa konceptet och erbjudandet.
Vad var det som ni fastnade för?
– Det var ett proffsigt bemötande, de gav ett intryck av att ha full koll på läget och så hade de mycket tips om hur vi kunde använda oss av systemet, färdiga upplägg med texter till hemsida och policies och sånt som inte vi behövde uppfinna själva. Det var väldigt värdefullt eftersom det här var nytt för oss och att vi inte hade så mycket tid att lägga på det här.
Mer om Hooks Herrgård och deras visselblåsarval kan du läsa här.
Mer info – kontakta oss
Vill du veta mer om Human&hearts visselblåsarsystem? Här hittar du information om det som är unikt med just systemet Trust&heart och varför det kan vara ett både prisvärt och säkert system för just ditt företag.
Ta gärna direktkontakt med Magnus Elg som är ansvarig för Human&hearts visselblåsarsystem.
Telefon: 070-302 02 36
Mail: magnus.elg@humanheart.se
Bildtext: Uppe från vänster: Amelie Eneroth, vd för Hembry, Charlotta Tillbom, vd för Målerifakta. Nere till vänster: Kajsa Albinsson, HR-ansvarig på Hooks Herrgård. Höger bild: Magnus Elg, jurist och ansvarig för Human&hearts visselblåsarsystem.