När den nya lagstiftningen skärps från och med den 17 december i år, så innebär det att lagen kommer att omfatta även privata företag med neremot 50 anställda. För företag med färre anställda än så kommer det dock inte att vara krav på någon visselblåsartjänst. Men städföretaget Hembry – med huvudkontor i Stockholm och verksamhet även i Göteborg och Malmö – hade 35 anställda när de bestämde sig för att satsa på en visselblåsartjänst.
– Vi arbetar i en bransch med många oseriösa aktörer och vi är ett av de bolag som vill ”städa upp branschen”. För oss är det viktigt att vara en seriös aktör i alla led och då var implementering av en visselblåsartjänst ett steg i rätt riktning, säger Amelie Eneroth, VD för Hembry AB.
En seriös arbetsgivare
Det finns ett starkt signalvärde i att satsa på en bra visselblåsartjänst även för mindre bolag, konstaterar Amelie Eneroth, och inte minst att man då tydliggör bilden av att man vill vara en seriös arbetsgivare.
– Både när medarbetare väljer oss som arbetsgivare och när kunder väljer oss som leverantör, så vill ju vi visa att vi tar vårt ansvar. Och att ha en visselblåsartjänst tycker jag är ett tydligt tecken på det. Framför allt när man inte omfattas av lagkravet.
Hembry levererar idag alla typer av städning till privatpersoner och företag i Stockholm, Göteborg och Malmö. Det handlar alltså om allt från hemstädning och kontorsstädning till fönsterputs och restaurangstädning. Bolagers grundare, har enligt Amelie Eneroth, från start haft stort fokus på att vara en bra arbetsgivare och att alltid sätta människan först.
Redan när bolaget startades tecknade man kollektivavtal, man erbjuder friskvårdsbidrag, bidrag till arbetsskor och flera andra saker som inte är självklara inom städbranschen.
Lösningen visade sig vara så enkel
När Hembry beslutat sig för att implementera en visselblåsartjänst så fastnade man för Human&hearts.
– Vi fick ett väldigt bra intryck av Human&heart i stort, och deras lösning är väldigt användarvänlig. Det är enkelt att fylla i formuläret och även enkelt för oss att se vilka ärenden som kommer in. För oss är det också viktigt att det tydligt framgår att anmälan är anonym och att den går vidare till tredje part.
Hur svårt var det att komma igång?
– Onboardingen var superenkel! Materialet som vi fick var tydligt och det krävdes inte mycket arbete att få det i drift. Vi har valt att skapa en länk direkt på hemsidan, för att det även ska vara tillgängligt för personer utanför organisationen.
Det var i slutet av förra året som visselblåsartjänsten implementerades i bolaget. Frågan är hur det har gått så här långt?
– Det har gått jättebra! Vi får regelbundna uppdateringar av vår kontaktperson. Som tur är så kommer det inte in någon stor mängd ärenden, vilket förstås är positivt, men oavsett så får vi alltid en uppdatering.
Så informeras de anställda
Personalen har informerats om att visselblåsartjänsten finns och det står även tydligt på Hembrys hemsida.
Om det kommer in anmälningar som leder till åtgärder i form av utredningar, så har Hembry valt att det ska vara Human&heart som även ska ta hand om det. Allt för att behålla anonymiteten.
– För oss är det viktigt att vara en seriös aktör som sätter människan i första rummet. Och satsningen på en visselblåsartjänst är en självklar del i det arbetet. Det hade varit en dum grej att spara pengar på, avslutar Amelie Eneroth.
Här kan man läsa mer om företaget Hembry AB.
Bildtext: Amelie Eneroth är VD för Hembry AB. Foto från företaget.